DESTINASI: Media Tentang Perjalanan . Pengalaman . Tempat Menarik dan Kawasan Tumpuan Umum . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 26 Oktober 2013

Taman Indera Petra (Kota Bharu)


TAMAN INDERA PETRA

KOTA BHARU, KELANTAN: TAMAN Indera Petra terletak di atas tanah seluas 2 ekar 68 depa. Pada tahun 1960-an dulu, taman ini hanya merupakan Taman Permainan Kanak-kanak yang diwujudkan untuk kegunaan penduduk sekitarnya.

Pada tahun 1995, taman ini telah dibina dan dibaikpulih secara sempurna lagi oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu sesuai dengan "Taman Rekreasi Keluarga". Disebabkan prasarananya yang agak selesa dengan pemandangannya yang mempesonakan telah menarik ramai pengunjung untuk ke taman ini berikutan pembinaan "Taman Tema Air (Splash)" telah menyebabkan Taman Indera Petra semakin terserlah dan dikenali.

Berikutan sambutan pengunjung yang agak memberangsangkan, beberapa kemudahan untuk pengunjung telah disediakan di taman ini umpamanya Taman Tema Air, Taman Permainan Kanak-kanak, Medan Selera, Surau, Tandas Awam, Pusat Memanah, Pusat Aerobik, Pusat Internet, Dewan Terbuka, Pusat Taekwando dan Tempat Letak Kereta.

Lazimnya, Taman Indera Petra dan Taman Tema Air ini telah dikunjungi oleh kebanyakan pengunjung yang terdiri dari kanak-kanak dan orang dewasa adalah pada hari cuti umum, cuti mingguan seperti hari Jumaat dan Sabtu termasuk cuti persekolahan. Kanak-kanak adalah warga yang paling ceria apabila dibawa ke taman ini kerana mereka mengidam untuk bermain air di Taman Tema Air ini terutamanya di sebelah petang, manakala golongan dewasa akan menjadikan suasana malam bersama keluarga ke Taman Indera Petra ini untuk menjamu selera.

Pendek kata, setiap kali musim cuti taman ini akan sentiasa dipenuhi pengunjung yang menjadikan aktiviti beriadah, rekreasi dan santai bersama keluarga sambil menikmati keindahan dan hembusan bayu di tengah-tengah bandar Kota Bharu yang terletak berhampiran Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan di Jalan Kuala Krai, Kota Bharu, Kelantan.

  

Taman Indera Petra terletak di bandar Kota Bharu di Jalan Kuala Krai.



Taman Tema Air (Splash) terletak dalam Taman Indera Petra ini.


Taman Permainan Kanak-kanak.


Medan Selera.


Gerai Makanan.

Surau.

Tempat letak kenderaan.

Batu Asas.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan